Beste Reinier, naar aanleiding van de werkzaamheden aan de Volvo-Penta 7 A wil ik nog enkele aanvullingen plaatsen.
Deze week hebben mijn zeilmaat en ik een Volvo-Penta 7 B uit elkaar gehaald omdat de motor een "zachte vastloper"had gehad. Wij hebben deze motor overgenomen van een zeilkennis die in de revisie c.q. restauratie geen brood meer zag. Hem was meegedeeld door een bevriende reparateur dat revisie meer zou kosten dan de waarde van het gehele blok.
Deze 7 B stond voor ons eigenlijk te boek als leverancier van reserveonderdelen. We hebben deze motor nu in de werkplaats gedemonteerd, het enige dat nog aan de motor zit is de krukas en de nokkenas.
De vermoedelijke oorzaak van de vastloper is zeer waarschijnlijk dat de koelkanalen in de cilinderkop voor het grootste deel dicht zaten met roest en troep, die niet door filters is tegengehouden. Door oververhitting is de voorste zuiger( het dichtst bij het vliegwiel) gaan vreten omdat ook de onderste zuigerveer was gebroken. Opmerkelijk was dat deze olieschraapveer, toen we deze van de zuiger haalden, in stukken uit elkaar viel Het is daarom verstandig het gehele koelsysteem schoon te maken, de doorgangen van het koelwater naar de cilinderkop ook geheel schoon te maken alsmede ook in de cilinderkop de koelwaterkanalen geheel te reinigen. Hoe het uitlaatspruitstuk er aan toe is moeten we nog nazien maar ook dat zijn we van plan geheel schoon te maken. Nu de motor in de werkplaats staat kun je beter alles maar schoonmaken en ook de delen die nog goed werken na te lopen want je hebt het blok toch uit de boot. Wat nog wel opvalt bij deze motor dat ik een specifiek motor nummer nog niet heb kunnen vinden We moeten daarom FER nog eens vragen waar het motornummer te vinden is en waar we kunnen vinden dat deze Penta een 7B is. Dat is nodig om een nieuwe zuiger en andere onderdelen te bestellen en het werkplaatshandboek ook te kunnen bestellen. Tevens hebben we een nieuwe bevestiging voor de startmotor nodig . In de nu gemonteerde zit een breuk waardoor de bevestiging van de startmotor niet betrouwbaar is.
Hoe deze restauratie verder verloopt laten we hier op het Forum nog weten zodat ook anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
Deze klus houdt ons voorlopig wel weer van de straat en uit de kroeg